PGB-begeleiding door falend onderwijssysteem

Foto genomen met mijn mobiele telefoon op Amsterdam Muiderpoort. Op reis naar de volgende onderpresteerder, voor broodnodige PGB-begeleiding.PGB-begeleiding voor schooluitvallers is steeds harder nodig. Hieronder verhalen van zomaar twee dagen PGB-zorg tussen uitvallers in het onderwijs. Beetje verdrietig! (Understatement!) Ik kan in mijn eentje wel een heel zwartboek schrijven over schooluitval: de redenen, de falende communicatie ouders – school – andere instanties….

Leerling 1: hoogbegaafd, maar het lukt niet op school

Jongen, 2 VWO. Veel te lang niet gezien in zijn slimheid, en heeft nooit leren stampen. Heeft de moed al bijna opgegeven, maar wil en zál het VWO halen. Hij moet echter opeens heftig aan de bak, ziet hoge bergen waar hij overheen moet. Hij kàn het, dat is zeker. Maar kan hij het nog opbrengen? Ik ga me op alle manieren inzetten in hem te ‘redden’. Hopelijk lukt het om tenminste PGB te krijgen voor specialistische activerende begeleiding: structureren, plannen en zelfstandig worden…

 

Leerling 2: hoogebegaafd en ook nooit leren leren

Jongen, 3 VWO. Doet enorm zijn best, ondanks angsten en schooltrauma’s. Stapje voor stapje neemt hij weer verantwoordelijkheid voor zijn eigen leerproces. Hij ziet dezelfde bergen voor zich als leerling 1. Met vereende krachten hijsen we hem er doorheen: moeder en begeleiders. Naast particulier school minimaal 15(!) uur PGB-begeleiding nodig per week….

 

Leerling 3: thuiszitter, leert via IVIO

Meisje, met 16 nog bezig in 2 H/V. Net nu het leren gestructureerd begint te gaan, uitgevallen met PTSS en burnoutklachten. Ook ten gevolge van schooltrauma’s. Opgedaan vanaf groep 3 (moest maandenlang op de gang zitten omdat ze gemakkelijk werk weigerde). Misschien dat die klachten nu naar boven komen omdat ze er eindelijk mogen zijn, nu zij gezien wordt als de bijzondere persoon die ze is?

 

En dan via Whatsapp bericht over leerling 4: gesprek ouders-gemeente vastgelopen

Jongen, 14, thuiszitter met schooltrauma’s. Ouders hadden zoëven gesprek bij de gemeente over hoe nu verder. Daar is niet geluisterd naar verhaal ouders. Vervolg: Veilig-Thuismelding en inschakelen Raad voor de kinderbescherming. Wat?! Op school getraumatiseerd, een intussen nauwelijks meer testbaar maar slim & leerbaar kind tegen de ouders beschermen? Die hem overal verdedigen en bij uitblijven van thuisonderwijs, dat nu zelf maar organiseren en betalen… Gekte!

 

In het vooruitzicht: vanavond contact met moeder leerling 5, ook verdrietig verhaal

Jongen, 17,zoon van lieve vriendin waar ik vaak logeer op mijn reizen als ambulant begeleider. Heeft al 5 (!) jaar geen onderwijs gehad, zelfs geen thuisonderwijs.

 

Dus:

Politiek, ministerie van onderwijs, scholen, inspectie, word wakker! Dit kost klauwen: aan geld, energie en vooral: levensgeluk!

Natuurlijk worden er kinderen verwaarloosd en mishandeld, ook in Nederland. Maar niet in deze groep, de slimme schooluitvallers. In ieder geval niet door de ouders. Scholen zijn het, die met de beste bedoelingen (dat heb ik van nabij gezien), vaak meer kapotmaken dan je lief is. Omdat ze niet weten hoe om te gaan met deze kids.
Dus stop de bemoeizorg voor deze groep en maak werk van echt passend onderwijs voor iedereen!

4 Responses to PGB-begeleiding door falend onderwijssysteem

  1. Dag Ilse, voor een PGB is een diagnose nodig en dat klopt al niet. Vaak blijkt ASS bij hoogbegaafden hoogsensitiviteit!
    Het lijkt mij ideaal als in elke gemeente een soort vliegende HB-expert zou zijn, die gewoon ongevraagd alle scholen langsgaat. Want zolang er in het onderwijs zoveel leerkrachten rond lopen die de signalen van het slimme, onderpresterende kind niet zien en niet naar ouders willen luisteren, verbetert er op te veel plekken weinig met (beter) passend onderwijs alleen, vrees ik. Want de kinderen die dat het meest nodig hebben (de latere dropouts) belanden daar anders hoogstwaarschijnlijk niet. Mijn zoon zat in groep 7 en 8 en in de VWO-brugklas op scholen die zich gespecialiseerd in hoogbegaafdheid noemden, maar deze waren volstrekt niet in staat zijn onderpresteren en de ernstige gevolgen daarvan voor zijn welbevindende te (h)erkennen, laat staan de al lang ingezette neerwaartse spiraal te doorbreken. In plaats daarvan deed de basisschool een zorgmelding, met alle ernstige gevolgen van dien (want bij BJZ hadden ze al helemáál geen verstand van hoogbegaafdheid…).
    Herkennen is noodzakelijk vanaf de peuterspeelzaal! Want daar begint al de aanpassing, met negatieve invloed op de ontwikkeling van de identiteit.

    • Hoi Karin, naar verhaal weer, helaas al te herkenbaar. Inhoudelijk met je analyse helemaal eens. Onderpresteren wordt te weinig gezien, begint in de kleuterklas. Vliegende HB-expert die deze kids on een vroeg stadium aanwijst, is hoog nodig en zorgmeldingen zijn verkeerd gericht en ronduit funest. MAAR bij ‘alleen maar’ HB is ook PGB mogelijk. Mail naar de mensen van klaviertje-vijf.nl. Die verkopen een brochure waarin staat hoe je PGB kunt krijgen bij HB. Juist hierdoor heb ik zoveel PGB-klanten, dat ik een wachtlijst heb moeten instellen voor lange trajecten.

Plaats een reactie

MENU