Onderpresteren: Lukt het niet? Maak het moeilijker!

Mijn zoon van 16 kwam vandaag thuis met een 4,5 op zijn rapport voor Nederlands. Hij heeft een talig IQ van 130+, dus volgens de deskundigen hoogbegaafd, en doet als zittenblijver deze stof voor de tweede keer. Op het vorige rapport had hij nog een 8,5. Dus hij is 4 punten afgezakt. En vorig jaar had hij op ditzelfde rapport wel een voldoende, al was dat een zesje. Hoe kan dit?

Onderpresteren betekent vaak moeilijk denken

Voor mijn zoon was het antwoord simpel: die leraar legt alles zo moeilijk uit… Blijkt: dit cijfer is gebaseerd op eenvoudige leerstof, die je alleen maar uit je hoofd hoeft te leren. Mijn zoon, die de stof graag begrijpt en dingen bevraagt, heeft er veel meer achter gezocht dan erin zat en is daarop gestrand. In de war geraakt…

Maak het moeilijker!

Dit is nu typisch voor onderpresteren. Onderpresteerders bakken er op school meer van naarmate er meer van ze wordt geëist. En als de stof te makkelijk wordt, gaan hun cijfers juist achteruit! Vandaar mijn motto om onderpresteren te genezen: lukt het niet? Maak het moeilijker!