Zie jij je kind worstelen?

Met school – en met zichzelf?

Wijkunnenmeer helpt onderpresteerders weer te sprankelen, op school en thuis. Nieuwsgierig? Meld je dan snel aan voor onze GRATIS minicursus en ontdek wat wij voor je kunnen betekenen.

Wijkunnenmeer

Veel kinderen en jongeren komen op school bedrogen uit. Leren is toch leuk? Nou, op school niet, vinden zij. Zij willen leren op hun eigen manier. Dat is de enige manier die ze kennen en die hun van nature goed afgaat. Zelf onderzoeken en steeds iets nieuws ontdekken. Alleen zo vinden ze leren leuk.

Op een reguliere school kan dat vaak niet. Deze kinderen en jongeren lijden hieronder. Ze krijgen het niet (goed) voor elkaar op de schoolse manier. Daardoor presteren ze onder hun niveau. Dat heet onderpresteren.

Het zijn – zo merken wij – vooral creatief begaafden die in de gevarenzone zitten voor onderpresteren. Deze kinderen en jongeren denken en leren namelijk heel anders dan school verwacht. En nog belangrijker: ze hebben een heel andere voorstelling van wat leren nu eigenlijk is.

onderpresteren creatief begaafd hoogbegaafd wijkunnenmeer

Leren leren

Wijkunnenmeer helpt creatief begaafde onderpresteerders te leren op de schoolse manier. Sommige studiecoaches zeggen: ‘we helpen je te leren op je eigen manier, met gebruik van jouw talenten! Misschien wordt leren dan wel weer leuk.’ Die hebben zeker een beetje gelijk: natuurlijk moet je je talenten gebruiken bij het leren.

Wij willen er echter niet omheen draaien: leren voor een cijfer op school is niet hetzelfde als (uitsluitend) leren vanuit je eigen talenten. Uiteindelijk moet je toch doen wat er van je wordt verwacht, anders haal je je toetsen niet. De manier waarop je dat het beste kunt aanpakken, die kun je leren. Dat is niet altijd de leukste manier.

Hoe overleef ik school?

Wij helpen bij de vraag ‘hoe overleef ik school?’ We leren onze cliënten de basisvaardigheden om zo efficiënt en ‘pijnloos’ mogelijk door de schooltijd heen te komen.

Als je die basis onder de knie hebt, kom je verder in je leven – en houd je daarnaast genoeg tijd over om de dingen te leren die je zelf wilt, en op de manier waarop jij dat wilt.

De meeste cliënten worden blij van wat ze leren bij ons. We horen vaak: Goh, is dit nu wat school van me verwacht? Dat had ik nooit verwacht! Zo leren is eigenlijk best leuk, en tof dat ik dit nu kan. Ouders zeggen: had ik dit maar zelf geleerd vroeger.

Wat leer je bij Wijkunnenmeer?

Wij helpen bij stampen (tafels, spelling, topo woorden, rijtjes, lappen tekst) en bij plannen. Verder bijvoorbeeld bij begrijpend lezen, werkstukken maken, ontleden, wiskunde, Latijn en Grieks en soms nog bij andere vakken of taken.

Stampen was vroeger heel gewoon. Dat leerde iedereen op de basisschool. Tegenwoordig is dat vaak niet meer zo. Dat is jammer, want het is een heel efficiënte manier om te leren. Je kunt het ook nog eens bij veel vakken gebruiken. Daarom leer je bij ons om te beginnen goed stampen.

Waarom Wijkunnenmeer?

Van onderpresteren kun je heel ongelukkig worden. Wijkunnenmeer helpt onderpresteerders weer te sprankelen, op school en thuis. Wij vinden dat elk kind en elke jongere het recht heeft om zich blij en gelukkig te voelen en in zijn/haar kracht te staan.

Van ons hoeft niet iedereen het beste uit zichzelf te halen (al doen wij dat zelf wél). Iedereen is vrij die keus al dan niet te maken. Wij helpen diegenen die gemotiveerd zijn om te stoppen met onderpresteren.

Ouders en de begeleiding bij Wijkunnenmeer

Wij werken altijd samen met ouders, omdat het doel van onze stappenplannen is dat je zoon/dochter nieuwe, helpende routines gaat aanleren. Dat is over het algemeen geen sterke kant van onze doelgroep. Als onze cliënten daarbij niet thuis worden begeleid, vallen ze gemakkelijk terug in hun eigen oude, niet-helpende routines. Tijdens onze begeleidingssessies helpen we niet alleen je kind op weg, maar ook jou als ouder bij het begeleiden van je kind.

Tijdens onze begeleiding hebben ouders ook een brugfunctie tussen ons en hun zoon of dochter. Zij kennen hun zoon/dochter veel beter dan wij, en kunnen zien of wij hun kind echt kunnen bereiken, en of hun kind ons als helpers kan zien. Ook voor ons is immers ‘relatie’ het allerbelangrijkst. Al is het alleen maar omdat een gestrest kind niet kan leren. Maar natuurlijk ook en vooral omdat wij van kinderen houden en ze niet (verder) willen traumatiseren.

Hier staan wij voor!

Al onze diensten zijn no-nonsense: recht op het doel af, zonder opleukerij. In Snappen & stampen Online en bij individuele begeleiding geen extra lessen, geen huiswerk: gelijk aan de slag met je eigen schoolwerk aan de hand van onze stappenplannen. Eigenlijk zijn wij net de Belastingdienst: leuker kunnen we het niet maken, wel gemakkelijker. 🙂

Kies je voor onze begeleiding, dan geldt: als wij ons werk goed doen, zijn we in veel gevallen al snel weer overbodig. Sommige kinderen en jongeren hebben echter langer ondersteuning nodig. In eerste instantie raden wij aan dat ouders die bieden. Als dat niet kan, kunnen wij ook betrokken blijven.

Een enkele cliënt begeleiden wij jarenlang, al dan niet in samenwerking met de ouders (en school). Dit laatste is natuurlijk ook een geldkwestie. Dat kan alleen als ouders en/of school hiervoor de benodigde middelen voor hebben.

Onze begeleiding is inhoudelijk en qua pedagogische aanpak afgestemd op onze doelgroep: creatief begaafde onderpresteerders, vaak gevoelige types die op het gebied van school en leren al wat ‘narigheid’ achter de rug hebben. Altijd verweven wij ‘positief denken’ in onze begeleidingssessies. Zo werken we en passant ook aan het zelfbeeld.

Ons motto is: lukt het niet, maak het moeilijker (niet makkelijker). Het is de ervaring dat onze doelgroep het goed doet op uitdaging, op elk terrein. Zij willen graag ‘volwassen’ behandeld worden. Daarnaast werkt het niet om ze een worst voor te houden: ‘als jij de basisstof beheerst, mag je naar de plusklas’ of ‘als jij komend jaar gemiddeld een 7 staat, mag je een niveau omhoog’.

Wij adviseren om qua niveau zo hoog mogelijk in te zetten – natuurlijk binnen de mogelijkheden van het kind/de jongere -, en vertrouwen uit te stralen dat diegene dit niveau aankan. Wel is dan een respectvolle pedagogiek nodig, en ondersteuning bij HOE leren. Dit is de beste manier om een onderpresteerder weer fluitend aan de gang te krijgen.

Wat doen wij niet?

  • Wij maken school niet leuker dan hij is. Wij helpen kinderen en jongeren om hun draai te vinden binnen de school, zoals die nu eenmaal is.Wij zijn geen hoogbegaafden-coaches, al werken we veel met hoogbegaafden (soort zoekt soort).
  • Wij zijn geen behandelaars (GGZ etc.), en wij leveren geen psychische zorg.

Soms verwijzen wij door

Soms heeft een kind of jongere door zijn of haar schoolhistorie al een regelrecht schooltrauma opgelopen. Dan kunnen wij vaak weinig uitrichten, of er is naast onze hulp nog méér nodig. Wij verwijzen dan door naar passende therapie. Wij hebben goede ervaringen met EMDR, Brainspotting, reflexintegratie (MNRI) en/of energetische therapie. Wij hebben een uitgebreid netwerk van behandelaars met wie wij goed samenwerken.

Onze begeleiding en traumatherapie bijten elkaar niet, integendeel: ze versterken elkaar. Als de trauma’s nog niet te groot zijn, is het mogelijk om onze hulp gelijk op te laten lopen met de therapie. Als ouders kun je er natuurlijk ook voor kiezen om een en ander stap voor stap te doen. Start dan bij de therapie en schakel ons in een later stadium in, zodat je kind vanaf dag 1 bij Wijkunnenmeer ‘in de leerstand’ staat.

Sommige kinderen en jongeren zijn niet bereid of in staat om op de manier van wijkunnenmeer te gaan leren. Veel te veel discipline! Gelukkig komen er de laatste jaren steeds meer Agora-scholen. Vanwege het rigoureuze maatwerk zijn deze kinderen/jongeren daar over het algemeen veel beter op hun plek. Of anders op een B3-school. B3-scholen vallen onder particulier onderwijs, dus daar wel een maandelijkse ouderbijdrage. Alle B3- scholen in Nederland voor basisonderwijs plus hun beoordeling door de Inspectie vind je hier; de B3-scholen voor voortgezet onderwijs hier.

Onze droom

Onze droom is dat wij op een dag niet meer nodig zullen zijn. Dat scholen gaan merken dat onze School Survival Kit een geweldige aanvulling is op wat zij doen, en eigenlijk onontbeerlijk voor ieder kind. Dan wordt het probleem bij de wortel aangepakt.

O ja, wat betekent de naam Wijkunnenmeer eigenlijk?

Wijkunnenmeer is opgericht door Ilse Reijgwart, zelf jarenlang onderpresteerder. De naam Wijkunnenmeer betekent dus: Ik (Ilse) kan meer, jij kunt meer, wij (jij en ik) kunnen meer – dan je op het eerste gezicht zou denken. Ilse is immers zelf deel van de doelgroep. Overigens geldt dit ook voor Lars en voor alle medewerkers die sinds de oprichting, voor Wijkunnenmeer werken of hebben gewerkt.

Wijkunnenmeer is dus niet een uitspraak over wat wij kunnen in vergelijking tot andere studiecoaches – dat wij misschien claimen dat we meer zouden kunnen bereiken dan zij…. Wel hopen wij dat elke cliënt erachter komt dat wij wellicht nèt iets meer bieden dan men van ons verwacht. Wij zetten ons voor de volle honderd procent in en laten niet los tot we ons doel bereikt hebben.

Over Ilse Reijgwart

 

Ilse Reijgwart blogt en publiceert over onderpresteren, creatief begaafd zijn en ‘hoe overleef ik school’. Met veel praktisch advies en handige tips voor ouders, leerlingen en scholen.

 

Agenda

Ouderbootcamp Snappen & Stampen

Eerstvolgende data (altijd op zaterdag):
  • 12-10-2024 – nog 2 plekken
  • 09-11-2024 – nog 1 plek
  • 11-01-2025 – nog 3 plekken
Kijk voor alle informatie en om je aan te melden op: Ouderbootcamp Snappen & Stampen
crkbo wijkunnenmeer
adiona wijkunnenmeer
HBR register wijkunnenmeer