Zie jij je kind worstelen?

Met school – en met zichzelf?

Wijkunnenmeer helpt creatief begaafden en hoogbegaafden die onderpresteren. Zodat ze weer kunnen sprankelen, op school en thuis. Nieuwsgierig? Volg de GRATIS MINICURSUS met test en praktische tips en ontdek alles over onderpresteren om je kind te helpen!

kwaliteitsregisterhoogbegaafdheid wijkunnenmeer
crkbo wijkunnenmeer
skj jeugd wijkunnenmeer
adiona wijkunnenmeer

Dit zeggen onze leerlingen over ons:

“Ilse heeft mij geholpen met Latijn goed leren. Ik gebruik nu de Snel & Slim methode. Die methode helpt me heel erg goed. Als ik nu een toets heb gemaakt ben ik nu rustig omdat ik weet dat het goed is gegaan.”

Joris (12)

“Hierna ga ik sowieso hogere cijfers halen!”

Deelnemer Bootcamp Snappen & stampen

“Nu heb ik een beter plan van aanpak: die stappenplannen zijn heel erg fijn.”

Deelnemer Bootcamp Snappen & stampen

“Ik denk dat ik tijd ga overhouden omdat dit sneller werkt en veel handiger is.”

Deelnemer Bootcamp Snappen & stampen

“Leren is niet zo moeilijk als je soms denkt, als je maar weet HOE.”

Deelnemer Bootcamp Snappen & stampen

“Het is zo fijn dat jij altijd het talent ziet van kinderen, niet wat ze niet kunnen.”

Wessel (15)

“Fantastisch hoe jij Tim helpt en begeleidt. Echt goed, de resultaten spreken voor zich.”

George Kanis

Iris Maria (1980)

Iris Maria begeleidt cliënten van Wijkunnenmeer in Heerenveen en omstreken.

Hulp aan vriendin

Vanuit mijn vriendschap met Ilse bood ik haar in drukke tijden mijn hulp aan bij de herziening van de website. Al snel vroeg ze me: ‘Onder welke steen heb jij al die tijd gezeten?’ Niet veel later draaide ik volledig mee in Wijkunnenmeer.

Onderpresteren

Zelf heb ik ook nooit in het onderwijs gepast, maar ik kon me net voldoende aanpassen om binnenboord te blijven. Wel leverde het een bijzondere schoolloopbaan op. Na havo/vwo-brugklas in 3 vwo overgestapt naar 3 mavo. Na het behalen van een mavo- en een havodiploma heb ik een tijdje 5-en-6-vwo-in-één-jaar gedaan.

Via hbo-propedeuse en staatsexamens vwo, ben ik toegelaten op de universiteit, waar ik pas tijdens mijn Master een beetje tot bloei kwam. Toen heb ik ‘leren leren’ op een manier die goed bij mijn Masterstudie paste en heb ik wel eens een periode de vakken van 2 leerjaren tegelijk gevolgd en behaald (naast mijn vele hobby’s, activiteiten en de nodige feestjes.)

Toch voelde ik mij als volleerd onderpresteerder nog altijd flink dom. Ik had namelijk nogal veel moeite moeten doen voor die eerste jaren op de universiteit bij de technische studie die ik volgde. ik had bijvoorbeeld nauwelijks parate kennis, wel kon ik alles snel opzoeken in mijn Binas, maar die mag je op de universiteit niet gebruiken.

Ik ben (toch niet) gek

Ook had en heb ik altijd veel moeite met het begrijpen van mijn omgeving. Waarom doen mensen zoals ze doen? Waarom zorgen we niet goed voor de natuur? Waarom zijn we niet aardiger voor elkaar en voor onszelf? Waarom kunnen andere mensen wel normaal doen als ze naast een roker staan en waarom lukt mij dat niet? Waarom snap ik al deze dingen niet terwijl andere mensen het allemaal volstrekt vanzelfsprekend vinden? Waarom….

Zelfstudie

Tegelijkertijd zag ik niet waar ik wel toe in staat was. Tijdens 5 havo was mijn zevende vak tegelijk geroosterd met een ander vak (scheikunde en biologie), voornamelijk op laatste en eerste lesuren en een uur tussen andere lessen in. Je begrijpt wellicht dat ik aan de scheikundedocent doorgaf dat ik biologielessen ging volgen – en andersom. Wat heerlijk, ik houd namelijk erg van uitslapen. 😊 Alsnog haalde ik meestal de hoogste cijfers van de klas voor zowel biologie als scheikunde.

Begrijpend lezen is voor mij de meest waardevolle vaardigheid gebleken tijdens mijn schoolcarrière. Na de havo heb ik een paar maanden VWO 5 + 6 gevolgd. Daarmee ben ik vanwege een verkeersongeval al snel gestopt, de rest van het schooljaar heb ik gewerkt. Vervolgens ben ik op het HBO gestart en heb ik mijn HBO-propedeuse behaald. Daarvoor heb ik nooit een boek opengeslagen, ook heb ik aan het einde van het jaar staatsexamens vwo natuurkunde en scheikunde behaald. Elk na 8 uur leren aan de keukentafel en in de trein. Lees: ‘boek een keer doorbladeren’. Dat gaf mij genoeg basis om – met behulp van de Binas – binnen de tijd de staatexamens te behalen. Parate kennis leverde het helaas niet op.

Als ik zo doorga met schrijven, moeten jullie straks tien kantjes doorploegen. Daarom heb ik besloten om het nu verder kort te houden. Hieronder een aantal speerpunten waar ik nog iets over wil vertellen:

Gezin

Ik heb 3 kids. Toen de oudste als kleuter binnen een jaar op de basisschool al thuis kwam te zitten, ging voor mij het balletje rollen. Ik las alles wat los en vast zit over hoogbegaafdheid… Ik heb toen in korte tijd veel geleerd en er ging een wereld voor me open. Het was best confronterend dat ik in al die informatie niet alleen mijn oudste maar ook mezelf tegenkwam, misschien was ik toch minder dom dan ik dacht.

Studies

Nee, niet eentje, ik heb er 6 gedaan: 2 HBO-propedeuses (bos – & natuurbeheer en Land-, water- en natuurbeheer) aan Larenstein, een universitair bachelors (Levensmiddelentechnologie) en master (Nutrition & Health) aan Wageningen Universiteit; gevolgd door een lerarenopleiding wiskunde (HBO) en later nog de master wiskunde. Helaas bleek die laatste niet te doen met 3 vingers in de neus en een baby aan de borst.

Nevenactiviteiten

Mijn hele leven lang rijd ik al paard; ik heb ook paardrijles gegeven. Ik laat mens en dier graag in hun waarde, dus doe ik aan ‘natural horsemanship’.

In de oudervereniging van de basisschool van mijn kinderen ben ik de grootste bemoeial die er is. Maar ik word ook gewaardeerd omdat ik heel snel en grondig dingen kan organiseren.

Autonomie

Ik ben niet zo goed in onder een baas werken, of in elk geval bemerk ik dat ik zonder baas veel meer tot bloei kom. Daarom werk ik voor Wijkunnenmeer vanuit mijn eigen bedrijf: Iris Maria Slim Studieadvies.

Wijkunnenmeer

Voor Wijkunnenmeer begeleid ik cliënten met wiskunde, natuurkunde, scheikunde, biologie en Plannen & organiseren. Daarnaast voer ik projectmatig verschillende ondersteunende werkzaamheden uit.

Over Ilse Reijgwart

Slimme, gevoelige, creatieve meid die vaak meer kon dan zij liet blijken, blogt over onderpresteren, meer- en hoogbegaafdheid, (hoog)gevoeligheid en alle ‘stempels’ die je tegenwoordig maar kunt krijgen. Haar motto’s: ‘wees wie je bent’ en ‘doe maar gek, dan doe je gewoon genoeg’!

>> Meer over Ilse
>> Meer over Lars
>> Meer over Wijkunnenmeer

Agenda

Wat? Bootcamp Snappen & stampen
(10x per jaar)
Voor wie? Leerlingen onder- en middenbouw VO
Wanneer en waar?
12 oktober Steenwijkerland
2 november Austerlitz
23 november Austerlitz
Zie Boek Nu!
Tijd? 9.15-16.00 uur
(inloop vanaf 9.00 uur)
Kosten? € 219,00 voor de hele dag, inclusief drinken, koekjes, fruit, lunch en lesmateriaal


Zelf een Bootcamp organiseren? Min. 5 deelnemers, 15% korting voor organisator. Neem contact op: info@wijkunnenmeer.nl


Wat? Minibootcamp Stampen voor de basisschool
(5x per jaar)
Voor wie? Leerlingen midden- en bovenbouw basisonderwijs
Wanneer en waar?
5 oktober Steenwijkerland
9 november Austerlitz
Zie Boek Nu! 
Tijd? 14.00 – 17.00 uur
Als de middaggroep vol is, ook ochtendgroep: 9.15-12.15 uur.
Kosten? € 119,00 inclusief drinken, koekjes, fruit en materiaal


Zelf een Bootcamp organiseren? Min. 5 deelnemers, 15% korting voor organisator. Neem contact op: info@wijkunnenmeer.nl


Wat? Bootcamp Brugklas-toolkit
(Alleen vlak voor zomervakantie, 2 groepen per datum)
Voor wie? leerlingen die komend schooljaar naar de brugklas gaan.
Wanneer en waar?
20 juni + 19 september 2020 Austerlitz
Zie Boek Nu!
Tijd? 14.00 – 17.00 uur.
Als de middaggroep vol is, ook ochtendgroep: 9.15-12.15 uur.

Kosten? € 214,00 inclusief drinken, koekjes, fruit en lesmateriaal