Zie jij je kind worstelen?

Met school – en met zichzelf?

Wijkunnenmeer helpt onderpresteerders weer te sprankelen, op school en thuis. Nieuwsgierig? Meld je dan snel aan voor onze GRATIS minicursus en ontdek wat wij voor je kunnen betekenen.

Ja, ik wil de volledige GRATIS MINICURSUS!
onderpresteren creatief begaafd hoogbegaafd wijkunnenmeer

Lars Coté (1993)

Vanuit standplaats Leiden begeleid ik cliënten uit het basis- en voortgezet onderwijs bij het leren leren (aanleren van studievaardigheden, ontwikkelen van executieve functies). Ik help met alle vakken, inclusief Latijn, Grieks (en tot en met de middenbouw van het voortgezet onderwijs ook met wiskunde en de andere bètavakken), en met plannen en organiseren.

Daarnaast ondersteun ik ouders en scholen bij het begeleiden en stimuleren van creatief (hoog)begaafde) onderpresteerders.

Wijkunnenmeer

Wat een geluk heb ik gehad dat ik bij Wijkunnenmeer kon komen werken. Terugkijkend heb ik dankzij Wijkunnenmeer het passende onderwijs gekregen dat zo veel ouders zoeken voor hun kind.

Ik ben bij Wijkunnenmeer begonnen in 2017: Ilse vroeg mij of ik een cliënt van haar over kon nemen, omdat Wijkunnenmeer het steeds drukker kreeg. Daarna is het snel gegaan.

In 2018 heb ik veel individuele cliënten begeleid. Zo heb ik in korte tijd, onze doelgroep – creatief (hoog)begaafde onderpresteerders –, door en door leren kennen: hun sterke kanten, hun zwakke kanten, en hun leerbehoeften. Ondertussen hebben we bij Wijkunnenmeer naast de trajecten waarbij we kinderen en ouders helpen, ook trajecten waarbij we met school samenwerken, docenten ondersteunen, en opleiden.

Al die dingen doe ik met veel plezier.

Eerder

Natuurlijk is het weleens anders geweest: terugkijkend herken ook ik veel van onze doelgroep in mijzelf. In ieder geval ben ik als uitzonderlijk hoogbegaafd getest. Nu weet ik dat ook in mijn leerbehoeften zelden voorzien is. Maar ik heb het geluk dat ik heel lang de aanpassingen die op school van mij verwacht werden, wel kon opbrengen. Hoewel mijn schooltijd niet zonder hobbels was, heb ik in 2011 “gewoon” mijn gymnasiumdiploma gehaald.

Klaar met school…

Het duurde tot mijn tweede jaar aan de universiteit totdat ik kritische vragen ging stellen: “waarom moet dit, wat is het nut?” Precies die vragen die ik nu van kinderen krijg over school.

Alleen het antwoord dat ik mijzelf altijd op die vraag kon geven, gold niet meer: “Jij wilt toch naar de universiteit? Jij wilt toch leren?” Ik was daar nu, en ik had nog steeds het gevoel dat ik niet veel leerde…

…maar niet met leren!

onderpresteren creatief begaafd hoogbegaafd wijkunnenmeerVanaf dat moment deed ik mijn opleiding omdat het moest. Totdat Wijkunnenmeer op mijn pad kwam. Dat het werk dat ik deed nuttig was, dat kon ik meteen zien! Daarnaast moest ik natuurlijk blijven leren, alleen nu buiten de regels en structuur van het schoolsysteem.

De vraag wat mensen drijft, en wat zij nodig hebben, heeft me altijd beziggehouden. Die heb ik alle aandacht kunnen geven in mijn (intellectuele) ontwikkeling in de afgelopen twee jaar. Ik mag wel zeggen dat Wijkunnenmeer een nogal eigenzinnige visie heeft op een heel aantal pedagogische en psychologische onderwerpen, en ook ik heb daarin een aandeel.

Mijn opleiding aan de universiteit heb ik niet afgemaakt. Misschien dat het er ook wel nooit meer van zal komen dat ik een reguliere opleiding volg.

Over Ilse Reijgwart

Slimme, gevoelige, creatieve meid die vaak meer kon dan zij liet blijken, blogt over onderpresteren, meer- en hoogbegaafdheid, (hoog)gevoeligheid en alle ‘stempels’ die je tegenwoordig maar kunt krijgen. Haar motto’s: ‘wees wie je bent’ en ‘doe maar gek, dan doe je gewoon genoeg’!

>> Meer over Ilse
>> Meer over Lars
>> Meer over Wijkunnenmeer

Publicaties

Lees hier mijn laatste publicatie in Signaal!

Lees alle publicaties
kwaliteitsregisterhoogbegaafdheid wijkunnenmeer
crkbo wijkunnenmeer
skj jeugd wijkunnenmeer
adiona wijkunnenmeer
HBR register wijkunnenmeer