Je kunt wel een overhoorprogramma ongeveer zo instellen dat het onze stappenplannen volgt. Maar geen enkel programma vraagt naar hardop leren of visualiseren, dus het gevaar is groot dat je stappen uit onze stappenplannen gaat overslaan. Dus dit raden we af.

Als je al veel tips hebt gehad voor leren leren van papier, zul je merken dat die vaak wel geïntegreerd kunnen worden in onze stappenplannen – voor zover ze er nog niet in zitten. Maar andersom: onze stappenplannen integreren in een andere methode, lukt minder goed. Dat is omdat onze stappenplannen een samenhangend systeem zijn, geen losse tips.

(Flits)kaartjes maken bij woorden leren, is een speciaal geval. De methode heeft voor- en nadelen. Een voordeel is: als je kaartjes hebt, hoef je geen foutenlijstjes te schrijven. Je maakt gewoon een stapeltje van de kaartjes waarbij je fouten maakte en een andere stapel van de woorden die je goed deed.

Maar er zijn meer argumenten om GEEN kaartjes te gebruiken.
1. Wij willen je leren om het woord in het Nederlands en in de vreemde taal in 1 oogopslag te zien. Daarom raden wij het maken van kaartjes af: dan heb je het woord in de ene taal op de ene kant, en in de andere taal op de andere kant.

2. Bovendien willen wij de minst tijdrovende manier aanbieden die toch effectief is. Kaartjes maken is veel werk.

3. Laatste argument tegen kaartjes maken: het is heel belangrijk om te zorgen dat de kaartjes niet zoek raken. Dat is voor onze doelgroep geen gemakkelijke opgave.

Daarom raden wij kaartjes maken eigenlijk af. Het voordeel weegt niet op tegen de nadelen.

Mocht school de kaartjesmethode verplicht stellen (wat soms gebeurt), dan zijn de kaartjes vooral goed te gebruiken bij de laatste herhaalronde: ’s avonds (laten) overhoren. Sommigen in Team Wijkunnenmeer hebben ook ervaring met het tegelijk inprenten van voor- en achterkant van een kaartje. Als jou dat ook lukt, kun je de kaartjes al vanaf ronde 1 gebruiken.