Foto van Lars Coté, mederwerker WijkunnenmeerLars Coté (1993)

Lars Coté begeleidt cliënten van Wijkunnenmeer in Leiden en omstreken.

 

Onderpresteren

Om met de deur in huis te vallen: ben ik een onderpresteerder? Ja, op de test uit de minicursus Grip op onderpresteren in 7 stappen scoor ik ‘met gemak’ code rood. (Trouwens, die cursus is aan te vragen via elke pagina van deze website. De moeite waard!)

Wanneer ik met onderpresteren begonnen ben, kan ik niet goed zeggen. Ik moet al jong geleerd hebben, me het juiste masker voor de situatie aan te meten. In mijn jeugd ben ik ook op ongelukkige momenten verhuisd. Hierdoor moest ik me steeds weer inpassen in klassen waar de verstandhoudingen al vastlagen.

Op het oog kwam ik altijd goed mee. Ik haalde redelijk goede cijfers en ik vond school niet per se vervelend. Dat ik ook hoogbegaafd was, daar keek niemand naar. Zo zakte ik vanaf groep vier wat weg: ik ging me steeds minder inspannen.

 

Foto van Lars Coté, medewerker WijkunnenmeerMisdiagnose ADHD

In groep 5 kreeg ik de diagnose ADHD en een tijdje slikte ik daarvoor medicatie. Intussen heb ik het sterke vermoeden dat dit een misdiagnose is geweest. Zoals zo vaak te zien bij hoogbegaafden, was mijn ‘drukke’ gedrag een reactie op saaie lessen. Toen ik een docent had met wie ik het goed kon vinden én die mij uitdaging bood, waren de symptomen weg.

 

Gymnasium

Ik doorliep het gymnasium zonder veel moeite. Ik koos twee profielen: Natuur en Gezondheid (N&G) en Natuur en Techniek (N&T). Ik had alle talen, ook Latijn en Grieks. Zo hield ik alle opties open. Ik wilde docent worden, maar ik wist nog niet waarin.

 

Drie jaar Japans…. en een jaar PABO

Daarna studeerde ik een aantal jaren Japans aan de Universiteit Leiden. In het eerste jaar haalde ik hoge cijfers. In het tweede jaar nam ik er Koreaans bij. Helaas had ik toch het gevoel dat ik steeds minder leerde…

En ik werd steeds kritischer. Het wetenschappelijk onderwijs maakte me zo niet gelukkig. Ik ervoer het als nogal middelmatig…. Wat deed ik daar nog? Ik probeerde de PABO, maar ik had niet het gevoel dat ik daar veel leerde. Het was een leuke tijd, maar niet wat ik zocht.

Niet lang hierna wilde ik helemaal niet meer studeren.

 

Een goed geval voor Wijkunnenmeer!

Sinds mijn schooltijd werk ik op allerlei manieren met jongeren: recreatiewerk – met activiteiten van speurtochten tot kerkdiensten – bijles, en studiebegeleiding voor zorgstudenten.

Ilse vroeg mij op een gegeven moment om eens te assisteren bij Bootcamp Snappen & Stampen. Ik was meteen verkocht. Toen Wijkunnenmeer in herfst 2017 een groeispurt doormaakte, kon ik in dienst komen. Wat een kans!

 

In de leer bij Wijkunnenmeer

Nu word ik opgeleid door Wijkunnenmeer. Ik grijp (en krijg) de kans om veel te lezen op ons vakgebied. Ik doe natuurlijk ook veel kennis op in de praktijk van het werken met jonge onderpresteerders.

Wellicht dat ik op termijn weer een academische studie oppak in de lijn van het werk dat ik hier doe. Ilse wil graag dat ik leer om testen af te nemen. Dan kan ik misdiagnoses aan de kaak stellen (die wij zo vaak zien): ADHD, ASS…. Dit is voor later.

 

Zinvol

Ik doe nu werk dat ik bovenal zinvol vind. Ik wil en kan heel hard werken, als ik maar weet waar het voor is. Dat maakt dat ik graag een beetje meer geef tijdens de begeleiding.

‘Zin’ is voor mij echt een kernwoord. Ik wil weten wat mensen drijft, en wat zij nodig hebben: zowel individueel, als op een grotere schaal. De ervaring leert dat ik veel aansluiting heb met de doelgroep van Wijkunnenmeer: die heeft aan mij toch een lotgenoot.

 

Lars is aangesloten bij:

MENU