Ouderbootcamp Snappen & stampen
- doelgroep: ouders van leerlingen voortgezet onderwijs, klas 1 t/m 3 (evt. hogere klassen);
- plaats: op onze locatie, Amelandlaan 167, 8443 CA Heerenveen;
- data: 10x per jaar, zie agenda rechtsonder iedere pagina van de site. Je ziet de data ook bij aanmelding.
- tijd: 10.00-16.30 uur (inloop vanaf 9.45 uur)
- maximaal aantal deelnemers: 3 (vol = vol).
Waarom zou je hieraan meedoen?
Veel scholen zijn bereid om hun leerlingen extra te begeleiden. Toch is die begeleiding vaak niet toereikend. Zeker niet bij creatief begaafden. Die leren zichzelf niet-helpende routines aan, waar ze niet gemakkelijk van afstappen. Die routines ombuigen in iets wat wel helpend is, dat is lastig voor ze.
Daarbij helpen scholen vaak heel concreet alleen met plannen. Voor de andere studievaardigheden geven ze alleen losse tips. Daarin raken creatief begaafden gemakkelijk de weg kwijt. Ze zien door de bomen het bos niet meer en verliezen het overzicht.
Wij hebben al die tips samengevat in overzichtelijke stappenplannen (en zo nodig aangevuld): doe eerst dit, dan dat, enz. Dat blijkt te werken!
Het is natuurlijk de bedoeling dat het toepassen van die stappenplannen routine wordt voor je zoon/dochter. Dat gaat meestal niet vanzelf. Daarbij is hulp van thuis cruciaal, zeker de eerste 8 weken.
Tijdens de Ouderbootcamp leer je werken met onze stappenplannen: in de rol van ouder en in die van ‘kind’. Dan merk je hoe ook dat laatste ‘voelt’, en hoe je dus het beste te werk kunt gaan. Naast de leertips uit de stappenplannen, krijg je ook (veel) pedagogische tips over hoe wel en niet met de stappenplannen te werken en hoe met je kind om te gaan.
Een deelnemer schreef:
“Ik vond de training heel zinvol. Niet alleen de stappenplannen, maar vooral ook de extra pedagogische tips hoe je kind wel en niet zover te krijgen dat ze hierdoor gemotiveerd raken. (…) Zelf geeft het me veel meer instrumenten naast de dooddoeners ‘Heb je je huiswerk af?’ en ‘Doe het nou maar gewoon!’ (Ik ben veel minder geduldig dan mijn man…)” (M.S., moeder van N. en T.)
Programma:
Hoe help ik mijn kind de school door (basis). Snel & slim woorden en teksten leren met gebruik van zo veel mogelijk zintuigen en een efficiënt systeem van herhaling.
Ochtend – kennismaken, introductie en woorden leren:
- ontvangst met koffie en thee;
- introductiespel: ‘ik ga op reis en ik neem mee’ – maar dan anders;
- principes van stampen;
- filmpjes;
- uitleg over creatief begaafd en analytisch begaafd: wat is ‘leren’ voor beide groepen? En hoe leren ze?;
- woorden en zinnen stampen;
- nabespreken.
Tussen de middag – lunch:
- zelf meenemen, voor drinken wordt gezorgd;
- even een frisse neus halen (tenzij het hoost).
Middag, teksten leren (via uittreksel):
- uittreksel stampen, zodat je het doel van de middag snapt: top down!;
- uitleg: wat is een uittreksel? hoe maak je een uittreksel?;
- uittreksel maken (met feedback);
Na afloop, non-alcoholische ‘borrel’:
- gelegenheid om meer algemene vragen te stellen en/of te netwerken met de aanwezige mede-ouders!
- De borrel duurt een half uur, mag gerust wel wat uitlopen, maar liever niet langer dan een uur.
- Heb je daarna nog vragen, mail of bel me dan direct na de Bootcamp.
Wat krijg je?
- koffie, thee en versnaperingen tijdens de dag.
- een cursusmap met:
- pdf’s van de Stappenplannen die bij de Bootcamp horen (je hoeft ze dus niet zelf op te schrijven, zoals de jongeren vroeger);
- oefenmateriaal;
- achtergrondinfo.
- een blikje met de samenvatting van de stappenplannen op 4 kaarten. Picto’s met weinig tekst: handig, vooral voor ‘doeners’!
Met die stappenplannen en de kaarten kun je gelijk de volgende dag met je zoon/dochter aan de slag. Als je het goed doet, zijn de cijfers meteen goed of schieten ze omhoog!
Let op! Omdat het auteursrecht bij ons berust, mag je de stappenplannen en de kaarten aan niemand doorgeven. Dat is dus een gentleman’s of gentlewoman’s agreement.
Praktische details
- plaats: op onze locatie, Amelandlaan 167, 8443 CA Heerenveen;
- tijd: 10.00-16.30 uur (inloop vanaf 9.45 uur);
- parkeren: gratis aan de overkant: bij Thialf of de Bergman Kliniek (in verband met de buren s.v.p. niet voor de deur);
- zelf meenemen:
- notitieblok/schrift of tablet om aantekeningen te maken (liever geen laptop i.v.m. beschikbare ruimte);
- sloffen of dikke sokken (Wijkunnenmeer is ‘schoenvrij’)
- lunch en evt. iets te drinken als je iets anders wilt dan koffie, thee, melk, water;
- schoolboeken van je zoon/dochter:
- een (werk)boek van een moderne vreemde taal waarin woorden en zinnen staan die je kind moet leren;
- een tekstboek van een zaakvak, waarin teksten staan die je kind moet leren.