Zie jij je kind worstelen?
Met school – en met zichzelf?
Wijkunnenmeer helpt onderpresteerders weer te sprankelen, op school en thuis. Nieuwsgierig? Meld je dan snel aan voor onze GRATIS minicursus en ontdek wat wij voor je kunnen betekenen.

Ik ben Ilse Reijgwart
Mijn missie en expertise
Mijn missie is om onderpresteerders weer te laten sprankelen, op school en thuis. Ik help creatief (hoog)begaafde* kinderen en jongeren met leren leren.
Misschien herken je dit: je kind is slim en creatief, maar haalt niet de resultaten die je zou verwachten. Of misschien is je kind juist wel succesvol, maar mist het de uitdaging en de vreugde in leren.
Hoe dan ook, er knaagt iets. Je ziet dat je kind worstelt, zich aanpast of gefrustreerd raakt. Je wilt graag helpen, maar je weet niet hoe.
Ik wel.
Net als jij geloof ik in het potentieel van je kind. Ik weet dat het meer kan dan het nu laat zien. En ik weet ook hoe lastig het kan zijn om als ouder te zien dat je kind vastloopt, terwijl je zo graag wilt helpen.
Ik begrijp de uitdagingen waar je kind mee te maken heeft – en die van jou, als ouder. Ik zag mijn eigen slimme en creatief denkende kinderen onderpresteren en afglijden in niveau. Gelukkig kon ik ze helpen vanuit mijn eigen ervaring. Ikzelf paste me op school altijd aan en was daarmee succesvol, maar diep vanbinnen wist dat ik mijn ware potentieel lang niet benutte. En ik was doodongelukkig op school, zeker in het voortgezet onderwijs.
Nu help ik als ervaringsdeskundige creatief (hoog)begaafde onderpresteerders om weer succesvol te zijn op school. Ik leer ze hoe ze hun unieke talenten kunnen gebruiken om te leren op een manier die bij hen past, zodat school geen struikelblok meer hoeft te zijn.
Ik combineer mijn expertise als leren-leren-expert met een diepgaand begrip van de behoeften en uitdagingen van deze bijzondere doelgroep. Ik leer je kind een methode om met zelfvertrouwen en succesvol te leren: via onze stappenplannen voor snel & slim studeren.
Wil je meer weten over mijn aanpak? Lees dan verder!
Mijn verhaal: van aangepast-succesvolle leerling tot expert
Op school was ik een brave, aangepaste leerling, een kameleon. Ik was succesvol, maar diep vanbinnen wist ik dat ik nog veel beter was in dingen die niet van mij werden gevraagd. Kortom, ik werd gedwongen tot onderpresteren , verveelde me te pletter en vond school doodsaai.
Een ontbrekende vaardigheid
Wij moesten op school nog van alles uit ons hoofd leren: tafels, topografie, jaartallen, liedjes en feiten. In wat nu groep 4 is, leerden wij de tafels van vermenigvuldiging systematisch te stampen. Dit blijkt een vaardigheid die kinderen en jongeren nu vaak missen. Dat is een belangrijke reden waarom creatief (hoog)begaafden vaak vastlopen.
Gebruik je zintuigen bij stampen!
Als beelddenker breidde ik mijn stamptechniek steeds verder uit. Ik maakte plaatjes in mijn hoofd van tafelsommen, spellingwoorden en landkaarten. Ook gebruikte ik mijn synesthesie: dat ik kleuren zie bij letters, cijfers, dagen van de week en bij woorden. Zo verbond ik kleuren aan alles wat ik uit mijn hoofd moest leren. Het ‘rode’ Amsterdam lag op de landkaart boven het ‘groene’ Rotterdam, en iets meer naar rechts.
Gaandeweg ontdekte ik dat het leren veel sneller ging als ik het hardop deed en erbij bewoog. Zo zat ik bij mijn huiswerk van de middelbare school altijd te breien.
Eerst snappen, dan stampen!
Iets anders was voor mij ook belangrijk: ik kan iets pas leren als ik het snap. Ik dacht altijd na over de stof, en legde verbanden. Daar stelde ik vervolgens vragen over. De wiskundeleraar had het over ‘spitse vragen’, die blijk gaven van diepgaand inzicht.
Tegenwoordig wordt inzicht gezien als de laatste stap van het leerproces. Ik merkte al snel dat het voor mij de eerste was.
Stampen is niet dom!
Achteraf gezien had ik geluk dat ik op school nog heb leren stampen, al lag hier wel erg eenzijdig de nadruk op. Als studievaardigheid is ‘stampen’ afgeschaft omdat het een ‘domme’ bezigheid wordt geacht.
Maar dat is juist het doel: dat je iets domweg uit je hoofd weet. Stampen is voor zover ik kan zien, nog steeds de meest efficiënte en effectieve manier om snel (veel) kennis tot je te nemen. En zonder inzicht is stampen voor velen onmogelijk.
Onze expertise en unieke aanpak
Onze hulp is geen standaard-training in leren leren, maar een aanpak die inspeelt op associatief denken, visuele leerstijlen en het versterken van executieve functies. Wij leren kinderen hoe ze slim kunnen plannen, hun geheugen beter gebruiken en schoolwerk makkelijker maken – met technieken die bij hun brein passen.
Onze stappenplannen
Mijn eigen ervaringen vormden de basis voor onze methode. We werken met stappenplannen voor de vaardigheden die je op school moet hebben. We hebben stappenplannen voor alles wat je uit je hoofd moet leren, zoals tafels, vreemde talen en teksten, en voor het automatiseren van basisvaardigheden, zoals begrijpend lezen en wiskunde. Eén stappenplan per studievaardigheid: soms in twee versies, zodat onze cliënten kunnen kiezen wat het beste bij ze past.
Stampen voor creatief (hoog)begaafden
We werken met woordbeelden, kleuren, ritme, hardop leren en andere technieken die aansluiten bij de manier waarop creatieve breinen werken. En inzicht gaat voor stampen! Daarom heten veel diensten van Wijkunnenmeer ‘Snappen & stampen’.
Herhalen: niet leuk, moet wel!
Bij stampen hoort herhalen. Het menselijk brein vergeet alles wat het een tijdlang niet nodig heeft. Dus moet je leerstof herhalen vlak voordat je het weer vergeet. Op die manier heeft stampen alles te maken met plannen. Bij Wijkunnenmeer helpen we dus vooral bij stampen en plannen.
Onze pedagogiek
Met mijn jarenlange ervaring in het begeleiden van creatief begaafden heb ik diepgaand inzicht ontwikkeld in hun unieke behoeften en uitdagingen. Onze pedagogiek is afgestemd op deze doelgroep: vaak gevoelige types die op het gebied van school en leren al ‘een historie’ hebben.
Dit blijkt een aanpak waarbij creatief begaafde onderpresteerders hun maskers af kunnen leggen en hun ware potentieel laten zien.
Oorsprong van het begrip ‘creatief begaafd’
Het begrip ‘creatief begaafd’ namen wij in 2016 over uit het proefschrift van Joyce Gubbels. Tot die tijd definieerden wij onze doelgroep als beelddenkers. Wij ontdekten echter dat er een flinke groep kinderen en jongeren is die alle kenmerken van beelddenkers hebben, maar die niet in beelden denken. Meestal zijn zij zeer auditief ingesteld.
Tot mijn grote verrassing is het begrip creatief begaafd sindsdien ‘viraal gegaan’. Wij zien zelfs echo’s van mijn site (min of meer letterlijk overgeschreven tekst) op de website van anderen. Een groter compliment kun je niet krijgen!
Mijn verhaal en achtergrond
Op school was ik dan wel braaf en aangepast, thuis was ik de leider van de knutselclub. Ik bedacht altijd weer nieuwe projecten voor mijn vriendinnetje en mijzelf. Ik leerde al heel jong haken en breien van mijn oma. In mijn examenjaar breide ik 6 truien en een lappendeken! Ook heb ik vanaf dat ik een jaar of 10 was, heel veel gezeild. Als ik een meer op vaar, voel ik mijn hart opengaan. Dat is een puur-lichamelijke sensatie. Ik houd ook veel van wandelen en überhaupt ben ik graag buiten.
Mijn professionele pad
Ik ben drs. Klassieke Talen en heb een eerstegraads onderwijsbevoegdheid. Mijn professionele pad was heel afwisselend. In mijn eerste werkkring was ik wetenschappelijk medewerker aan Thesaurus Linguae Latinae in München (eervol). Heb je de serie ‘Het Bureau’ van J.J. Voskuil misschien gelezen? Dan weet je hoe het daar was! Mijn beslissing om een andere weg in te slaan was de beste beslissing ooit! Nog geen 5 jaar later was ik Coördinator Educatie bij Archeon in de oprichtingsfase. Een geweldige tijd! Daar bedacht ik de zogeheten doe-routes. Ik ben er trots op dat ze nu, meer dan 30 jaar later, nog steeds in het groepsaanbod van Archeon staan!
Mijn spirituele talenten
Ik ben heldervoelend en helderwetend. Een tijdlang had ik een healingpraktijk. Ik ben dan wel een healer, maar geen zwever. Omdat ik ook een wetenschappelijk verantwoorde ingang wilde hebben om overprikkelde cliënten te kunnen helpen, liet ik me in 2023 opleiden tot ReAttach-specialist. Ik houd me echter toch liever bij de intuïtieve benadering. Die past beter bij mij.
Mijn filosofie en mijn motto
Eigenlijk probeer ik altijd een combinatie te maken van mijn ervaring binnen Wijkunnenmeer, en als healer. Zoals een collega ooit zei: Wijkunnenmeer is net een healingpraktijk, maar dan met andere middelen. Mijn motto’s zijn: ‘wees wie je bent’ en ‘doe maar gek, dan doe je gewoon genoeg’!
Wat levert onze begeleiding op?
Binnen een paar weken zien ouders hun kind met meer zelfvertrouwen schoolwerk doen. Kinderen en jongeren die zich dom voelden, ontdekken dat ze wél kunnen leren – op hun manier. Ze ontdekken hun sterke kanten, krijgen grip op hun minder sterke kanten (automatiseren, planmatig werken) en behalen betere resultaten op school.
Ouders hoeven niet meer waker te liggen dat hun kinderen vastlopen op school. Eerlijk is eerlijk: wij vragen wel van ze dat zij hun kinderen begeleiden bij het volhouden van de routines die we ze leren. Maar dat doe je toch graag, als je er een gezonde nachtrust voor terugkrijgt?
Wat anderen zeggen
Op de pagina Referenties vind je testimonials van onze cliënten. Deze deed me bijzonder goed: ‘Onze dochter zei laatst dat jij de enige was die haar begreep wat betreft leren en waar ze tegenaan loopt.’
Neem contact op!
Wil je dat je kind weer met zelfvertrouwen gaat leren? Boek een kwartier gratis advies of een strategiesessie en ontdek hoe wij jullie kunnen helpen.
*op deze site duid ik degenen die zowel hoogbegaafd als creatief begaafd zijn aan als: creatief (hoog)begaafden.